24Lip
By: Rybitwy Wł.: 24 lipca 2020 In: Aktualności, News PL Comments: 0

Warzywa strączkowe już w pełni zawitały na KH Rybitwy, zdrowe i smaczne warzywa zawierające dużą ilość białka o wysokiej wartości biologicznej. Do jadalnych roślin strączkowych należą między innymi: bób, ciecierzyca, fasola zwykła i wielokwiatowa, groch zwyczajny, soczewica i soja.

  • Historia

Na uwagę zasługuje bób, który jest najstarszą hodowlaną rośliną strączkową, a o której wzmianki znaleźć można nawet w antycznych egipskich papirusach.

W Polsce już w czasach średniowiecznych rozpowszechniono uprawę bobu, które stały się ważnym elementem diety ubogiej ludności. Obecnie niewielu krajowych rolników jest zainteresowanych uprawą tego warzywa, a jego właściwości chyba jednak są niedoceniane co wynika może nawet z braku wiedzy o jego wartościach zdrowotnych.

Bób
  • Wartości odżywcze bobu

Bób jest rośliną bardzo cenną pod względem odżywczym, gdyż zawiera dużą ilość białka o wysokiej wartości biologicznej i błonnik pokarmowy. W 100 g bobu znajduje się aż 26 g roślinnych protein i 25 g błonnika spożywczego. Jest to więc doskonała alternatywa dla mięsa. Natomiast wartość kaloryczna bobu w 100 g produktu wynosi 90 kalorii. Oprócz tego, do składników odżywczych roślin strączkowych należą także witaminy z grupy A, B, C i K. Bób zawiera także dużo minerałów: wapń, żelazo, fosfor, jod, miedź oraz cynk.

Trwa sezon na bób - zapraszamy

Błonnik zawarty w roślinach strączkowych wpływa korzystnie na pracę układu pokarmowego, szczególnie na perystaltykę jelit i utrzymuje w ryzach poziom złego cholesterolu we krwi.

Bób bogaty w mangan, zapobiega artretyzmowi i pomaga wzmacniać strukturę kostną, chroniąc ją zarazem przed wypłukiwaniem wapnia.

Znaczne ilości cynku i magnezu również wspierają gęstość i twardość kości, zwłaszcza u kobiet  zagrożonych osteoporozą.

100 g zielonych ziaren pokrywa aż połowę dziennej rekomendowanej dawki magnezu, co w połączeniu ze sporą dozą potasu, ma olbrzymie znaczenie także dla zdrowia serca i utrzymywania prawidłowego ciśnienia krwi.

Bób wspiera także proces odchudzania, sprawiając, że dłużej czujemy się syci i redukowane jest ryzyko zdrowotnych komplikacji związanych z otyłością.

Ale bób ma również i negatywne działanie, zwłaszcza nie powinny go spożywać osoby chorujące na refluks, a także na dnę moczanową lub mające problemy z nerkami. Warzywo to stanowi również duże obciążenie dla osób chorujących na trzustkę i nie jest wskazane dla diabetyków.

  • Zastosowanie bobu

Bób po ugotowaniu można jeść jako przekąskę ale zastosowanie bobu w kuchni jest bardzo szerokie. Można go dodawać do sałatek, zup, czy makaronów ale również do past, pasztetów, farszów do pierogów czy krokietów. Jako ciekawostkę – z bobu można przyrządzić meksykańskie Guacamole z bobu.

Polecamy.